شلنگ درست است یا شیلنگ؟ ❋❋ انواع شیلنگ و کاربردهای هر یک

امروزه شینلنگ کاربرد زیادی در صنایع گوناگون و مصارف خانگی و تاسیسات دارد. از شیلنگ آب برای شستشوی مکان ها گرفته تا انواع شیلنگ صنعتی و شیلنگ حصیری . اگر می خواهد اطلاعات کلی در مورد انواع شلنگ، جنس شلنگ و کاربردهای هر یک به دست آورید، و همچنین اگر می خواهید شلنگی انتخاب کنید که کمتر دچار خرابی شود و در هزینه های شما صرفه جویی کند، در ادامه با ما همراه باشید.

معنی و ریشه کلمه شیلنگ یا شلنگ

اگر بخواهیم تلفظ و نگارش صحیح  این وسیله (شلنگ/شیلنگ) را بدانیم، باید به لغت نامه توجه کنیم. شلنگ در فرهنگ نامه دهخدا، به معنای قدم بلند برداشتن است.

اما شیلنگ که برگرفته از نام آلمانی این وسیله است، به لوله لاستیکی یا پلاستیکی برای آب پاشی یا جابه جا کردن مایعات از ظرفی به ظرف دیگر گفته می­ شود.

هر چند که در محاوره از هر دوی این لغات برای معنای دوم استفاده می شود اما درست تر آن است که بگوییم: شیلنگ

شیلنگ چیست؟

شلنگ یا شیلنگ، لوله ای توخالی بوده و قابلیت انعطاف پذیری دارد. معمولا از آن برای جابجایی معایعات و سیالات استفاده می شود. ظاهر شیلنگ به صورت استوانه ای با سطح مقطع دایره ای است. در خیلی از جاها به جای کلمه شیلنگ از کلمه لوله هم استفاده می شود. اما خب استفاده درستی نیست. چرا که شیلنگ نرم و انعطاف پذیر است. درحالیکه لوله سفت و محکم است. به عبارت دیگر می توان گفت شیلنگ یک لوله انعطاف پذیر است که دارای دو خروجی است.

طراحی شیلنگ

شلنگ ها را بر اساس کاربردی که دارند طراحی می کنند. در طراحی شلنگ ها عوامل متعددی مثل میزان تحمل فشار، طول، وزن، میزان سازگاری با مواد شیمیایی مختلف و… در نظر گرفته می شوند.

عکس شلنگ

شیلنگ تحت فشار (تقویت شده)

گاهی از شیلنگ ها برای انتقال سیالات با فشارهای بالا استفاده می شود. بنابراین به این منظور شلنگ هایی را طراحی می کنند که بتواند در برابر فشارهای بالا، مقاومت زیادی داشته باشد. برای افزایش مقاومت در ساخت شلنگ از الیاف یا سیم فلزی استفاده می کنند. این مواد علاوه بر اینکه باعث افزایش مقاومت می شوند، بلکه استحکام بالایی نیز به شلنگ می بخشند و باعث می شوند که شلنگ در برابر انواع ضربه ها و تاثیرات محیطی، طول عمر بیشتری داشته باشد.

در این شلنگ های تحت فشار از لایه های منجمد یا نخ استفاده می شود. جنس و ضخامت این نخ ها در شلنگ های مختلف متفاوت است که باعث می شود شلنگ ها با توجه به فشار کاری، سفتی و ضخامت های متفاوتی داشته باشند.

مقاومت و ماندگاری شیلنک با مواد به کار رفته در ساخت آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین در هنگام خرید شلنگ باید به میزان فشاری که قرار است تحمل کند و همچنین محیطی که قرار است درآن استفاده شود توجه کرد.

انواع شیلنگ

امروزه صنایع گوناگون رو به پیشرفت هستند و رفته رفته تخصصی تر می شوند. به این ترتیب به میزان محصولات تولید شده در صنعت نیز افزوده می شود. در صنعت تولید شلنگ هم انواع و اقسام شلنگ ها به وجود آمده اند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از انواع شلنگ ها عبارتند از:

  • شیلنگ آب
  • شیلنگ آبیاری
  • شیلنگ فنری (شلنگ باد – شلنگ هوا)
  • شیلنگ آتش نشانی
  • شیلنگ گاز
  • شیلنگ هیدرولیک
  • شیلنگ صنعتی
  • شیلنگ تراز
  • شیلنگ خرطومی
  • شیلنگ سوخت (شلنگ بنزین، گازوئیل، روغن)
  • شیلنگ سیلیکونی
  • شیلنگ ترمز

شیلنگ آب

متداول ترین نوع شلنگ است و از آن برای جابجایی آب استفاده می شود. این شلنگ در انجام امورعادی کمک زیادی به انسان ها می کند. جنس شلنگ آب معمولا از پلاستیک بوده و خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی دارد. معمولا در ساخت همه شلنگ ها، از پلی اتیلن یا پی وی سی استفاده می شود. شلنگ های ساخته شده از پی وی سی، در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. این شلنگ ها در قطرها و اندازه های مختلف، با توجه به نوع کاربردی که دارند ساخته می شود و با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. معمولا شلنگ های بلندتر در نوع خود قیمت بیشتری نسبت به شلنگ های کوتاهتر دارند.

شیلنگ آبیاری

این نوع شیلنگ که به آن شلنگ آبیاری کشاورزی نیز گفته می شود، برای آبیاری باغ و باغچه استفاده می شود. در هنگام استفاده، این شلنگ ها را به یک تانکر آب وصل می کنند. از انواع شلنگ های آبیاری که کاربرد زیادی نیز دارند می توان به شلنگ ژله ای اشاره کرد که به منظور آب دادن به باغچه و گیاهان استفاده می شود. درست است که از شلنگ آبیاری هم برای جابجایی آب استفاده می شود، اما تفاوت های زیادی با شلنگ آب خانگی دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به مقاومت بالا و انعطاف پذیری بیشتر اشاره کرد.

عکس شیلنگ آبیاری

شینگ فنری (شلنگ باد – شلنگ هوا)

این شیلنگ به منظور جابجایی هوای فشرده استفاده می شود. یعنی هوای فشرده را از کمپرسور به ابزارآلاتی مثل پیستوله های بادی،  میخ کوب و … می رساند. از آنجا که ظاهر آن شبیه سیم تلفن است به آن شیلنگ تلفنی نیز می گویند. از این شلنگ درکارهای ساختمانی، تعمیرات خودرو و کارواش نیز استفاده می شود. مواد سازنده آن نیز از پلی اورتان بوده و در انواع سایزها، قطرها و رنگ ها موجود است.

شیلنگ آتش نشانی

این شلنگ از مهمترین لوازم آتش نشانی است و برای انتقال آب پرفشار در حوادث آتش نشانی استفاده می شود. جنس این شلنگ حتما باید از مواد با کیفیت باشد؛ چون در غیراینصورت احتمال ترکیدن آن در حین اطفا حریق وجود دارد. جنس این مواد باید به گونه ای باشد که شلنگ را در برابر گرمای آتش و مواد شیمیایی محافظت کند. همچنین وزن این شلنگ هم باید به اندازه ای باشد که جابجایی آن را در حین حوادث راحت تر باشد. میزان انعطاف این شلنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شلنگ آتش نشانی در انواع مختلفی وجود دارد که ازجمله آنها می توان به شلنگ آتش نشانی نوری و شلنگ آتش نشانی خرطومی اشاره کرد.

شیلنگ گاز

از این شلنگ در ساختمان های مسکونی و کارخانه های صنعتی استفاده می شود و از مهمترین قطعات به کار رفته در وسایل گازسوز است. جنس این شلنگ ها باید از پلاستیک نسوز فشرده شده باشد تا بتواند مقاومت کافی در دماهای مختلف از خود نشان دهد. این شلنگ می تواند فشاری در حد فشار گاز شهری را تحمل کند. شلنگ گاز در برند ها و مدل های متفاوتی به بازار عرضه می شود. بنابراین باید حواستان باشد شلنگی را خریداری کنید که از استاندارد و ایمنی کافی برخوردار باشد. چرا که در صورت بی توجهی به این موضوع ممکن است خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری رخ  دهد.

شیلنگ هیدرولیک

این نوع شلنگ برای انتقال سیالات استفاده می شود و به دلیل مزایای بی شماری که دارد، در صنایع گوناگون کاربرد دارد. به این دلیل که از انواع شلنگ های هیدرولیک در محیط های خطرناک هم استفاده می شود، بنابراین آن ها را از دو لایه بیرونی و درونی می سازند. در واقع لایه بیرونی به منظور محافظت از لایه درونی در برابر فشارهای بالا، دمای های مختلف و مواد شیمیایی است. لایه درونی نیز که مایعات را از خود عبور می دهد، از سیم های تابیده شده یا نخ های محکم ساخته شده است. از آنجایی که این شلنگ ها در معرض آسیب هایی مثل خراشیدگی، خم شدن، خراشیده شدن و … هستند، نیاز به مراقبت بالایی دارند.

شیلنگ صنعتی

این نوع شلنگ نیز همانند شلنگ هیدورلیک از دو لایه درونی و بیرونی تشکیل شده است. شلنگ صنعتی نسبت به شلنگ هیدرولیک کاربرد بسیار گشترده تری در صنایع مختلف دارد. این شلنگ علاوه بر انتقال سیالات، برای جابجایی انواع مواد گازی، نفتی و …. استفاده می شود. شلنگ صنعتی در کارهای ساختمانی نیز بسیار پرکاربرد است. از جمله شلنگ های صنعتی پرکاربرد می توان به شلنگ صنعتی اشاره کرد که استفاده زیادی هم دارد. از جمله شلنگ های حصیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

و …

شیلنگ تراز

این شلنگ جز ابزارهای پرکاربرد در کارهای عمرانی است. از این شلنگ به منظور ترازیابی دو سطح یا دو نقطه که نسبت به هم اختلاف دارند استفاده می شود. شیلنگ تراز به دلیل راحتی استفاده و همچنین سرعت بالایی که دارد کاربرد زیادی پیدا کرده است. البته این شلنگ به دلیل دقت بسیار بالایی که دارد، در شرایط جوی نامساعد ممکن است، خطا بدهد. نکته دیگری در مورد شیلنگ تراز این است که برای نقاط نزدیک به هم استفاده می شود. به همین دلیل استفاده از آن در کارهای ساختمانی بیشتر از نقشه برداری است. بیشترین فاصله ای که می توان از این شلنگ برای همسطح کردن نقاط استفاده کرد ۱۵ متر است.

عکس شلنگ تراز

شینلگ خرطومی

اسم این شلنگ از ظاهر خرطومی آن گرفته شده است. سطح داخلی این شلنگ صاف و بدون اصطکاک بوده و در سطح بیرونی آن برآمدگی های عاجی شکل وجود دارد. این برآمدگی باعث افزایش مقاومت این شلنگ در برابر فشارهای بیرونی است. شلنگ خرطومی نیز همانند اکثر شلنگ های دیگر از ماده ای به نام PVC ساخته شده است. شلنگ خرطومی در صنعت و کشاورزی کاربرد زیادی دارد و بر اساس نوع کاربرد، در اندازه ها و متراژهای مختلفی تولید می شود. این شلنگ حتی در علوم آزمایشگاهی نیز کاربرد دارد. شلنگ های خرطومی در انواع فنردار، زهکشی، کامپوزیتی، استخوانی و… به بازار عرضه می شوند.

شیلنگ سوخت (شلنگ بنزین، گازوئیل، روغن)

این نوع شیلنگ همانطور که از اسمش پیداست برای جابجایی سوخت استفاده می شود. لایه داخلی این شلنگ را که باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد، از مواد چرم مصنوعی می سازند. این لایه مانع نشت هیدرولیکی می شود. درجه حرارت عملکردی شلنگ سوخت را میزان مقاومت لایه داخلی در برابر حرارت تعیین می کند. جنس لایه خارجی این شلنگ نیز از نوع ولکانیزه است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر انواع آسیب ها می شود.

شیلنگ سیلیکونی

این شلنگ که در صنایع آزمایشگاهی، پزشکی و غذایی استفاده زیادی دارد، از سیلیکون خالص ساخته می شود. بیشترین کاربرد این شلنگ برای انتقال سیالات و وکیوم است. دلیل استفاده از شلنگ سیلیکونی در موارد ذکر شده بدون بو و مزه و غیرسمی بودن آن است. دلیل دیگری که از این شلنگ در ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می شود این است که می تواند در برابر دماهای بالاتر از دمای زندگی میکروب ها و قارچ ها  دوام بیاورد. این شلنگ در برابر کشیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و پاره نمی شود. این ویژگی سبب تمایز شلنگ سلیکونی از شلنگ های لاستیکی معمولی است.

شیلنگ ترمز

مایعات جز مواد تراکم ناپذیر هستند. به همین دلیل هم از آن ها برای تبدیل و انتقال گاز استفاده می کنند. یکی از موارد استفاده از مایعات برای انتقال گاز، ترمز ماشین است. برای این انتقال از شلنگ ترمز استفاده می شود. همانطور که می دانید سیستم ترمز ماشین، مهمترین عامل ایمنی خودرو است. بنابراین باید شلنگ ترمزی برای ماشین استفاده شود که از استاندارهای لازم برخوردار باشد و مانع از بروز حوادث ناگوار شود. از آنجایی که در فرآیندهای صنعتی، تا جایی ممکن از موارد کم هزینه برای جابجایی نیرو استفاده می شود، بنابراین استفاده از سیالات در انتقال و کنترل قدرت در تمام صنایع روبه گسترش است.

عکس شیلنگ ترمز

در این مطلب سعی کردیم نگاهی به انواع شلنگ ها داشته باشیم و توضیح  مختصری در  مورد هر یک ارائه دهیم. اما از بین تمام این شلنگ های معرفی شده، تخصص ما در زمینه تولید و پخش شلنگ حصیری است که می تواند برای خرید آن به صورت عمده به نمایندگی های این شرکت در ایران و کانادا مراجعه کنید. برای برقراری ارتباط با شرکت ZTF  می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۸۸۲۱۸۵۲۵(۹۸)+

۷۷۸۸۶۵۴۳۶۸ ۱+

www.ztfco.com

info@ztfco.com

5 دیدگاه برای “شلنگ درست است یا شیلنگ؟ ❋❋ انواع شیلنگ و کاربردهای هر یک

  1. اشتراک‌ها: انواع شیلنگ گاز +قیمت بهترین شیلنگ

  2. اشتراک‌ها: شیلنگ آبیاری و انواع آن

  3. اشتراک‌ها: شلنگ فنری ➕ شیلنگ باد➕ شیلنگ تلفنی

  4. اشتراک‌ها: شیلنگ آتش نشانی 💲 قیمت انواع شیلنگ نواری 💲 - تولید کننده شیلنگ های اتصالاتی و بهداشتی

  5. اشتراک‌ها: قیمت شیلنگ خرطومی باکیفیت و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *