قیمت انواع شیلنگ فن کویل【باکیفیت】+👈فیلم آموزش نصب آن

شیلنگ فن کوئل

یکی از انواع شیلنگ ها، شیلنگ های مورد در استفاده در فن کویل ها هستند که دارای انواع مختلفی هستند. ما در ادامه قصد داریم علاوه بر ذکر انواع شیلنگ فن کویل ، به بررسی نوع عایق و بدون عایق آن و همچنین شیلنگ فن کویل بدون بافت و دارای بافت حصیری بپردازیم. همچنین نکاتی در مورد نصب فن کویل و قطعات آن ذکر کنیم. در انتها نیز در مورد خرید شیلنگ حصیری فن کویل صحبت می کنیم تا بتوانید خرید به صرفه ای داشته باشید.

فن کویل (FAN COIL) چیست؟

به دستگاهی که دارای یک کویل گرمایشی یا سرمایشی و فن است واحد فن کویل گفته می شود. فن کویل جزئی از سیستم HVAC (واژه HVAC، مخفف عبارت Heating, ventilation and air condition بوده و به معنی سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع است.) و مورد استفاده در ساختمان های مسکونی، صنعتی و تجاری است. در حالت کلی فن کویل نوعی سیتم سرمایشی-گرمایشی محسوب می شود که هوای درون فضاها را از یک کویل عبور می دهد. درون این کویل نیز بسته به عمل سرمایشی یا گرمایشی آن، آب گرم یا سرد در جریان است. فن کویل یک بخش مرکزی دارد که آب را گرم یا سرد می کند. این آب به وسیله پویت های فن کویل به قسمت های مختلف ساختمان فرستاده می شود.

سیستم فن کویل (HVAC SYSTEMS)

فن کویل به سیتم هایی می گویند که از آنها به منظور رفاه حال ساکنین ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی و…. استفاده می شود. استفاده دیگر از این سیتم فن کویل، فراهم آوردن شرایط مناسب و بهینه برای کارکرد تجهیزات و دستگاه های خاص صنعتی است.

  • انواع کاربردهای فن کویل
  • استفاده در کارخانه های پتروشیمی
  • در فضاهای مربوط به پردازش نفت و گاز
  • استفاده گرمایشی
  • استفاده برای تهویه و فرآیند خارج کردن گرما و رطوبت از فضاهای داخلی که به آن فرآیند Air Conditioning (AC) نیز گفته می شود.

انواع اتصالات لوله کشی فن کوئل

در سیستم فن کویل از لوله کشی استفاده می شود. از این رو نیاز به اتصالات متعددی برای نصب فن کوئل است. برندهای مختلف فن کوئل از نظر اتصالات، دارای تفاوت هایی هستند. از لحاظ سیستم لوله کشی، سیستم فن کویل به صورت دو لوله ای و ۴ لوله ای موجود است. در تصویر زیر نوع دولوله ای و ۴ لول ای آن را مشاهده می کنید.

شیلنگ فن کوئل دو لوله

شماره ۱ مربوط به خروجی آب از فن کویل

شماره ۲ مربوط به ورودی آب به فن کوئل

شماره ۳ نیز مربوط به فیلتر هواست

شیلنگ فن کویل ۴ لوله ای

  1. کویل مربوط به گرم کردن آب خروجی
  2. کویل مربوط به گرم کردن آب ورودی
  3. کویل مربوط به سرد کردن آب خروچی
  4. کویل مربوط به سرد کردن آب ورودی
  5. کویل مربوط به گرم کردن فیلتر هوا
  6. کویل مربوط به گرم کردن فیلتر هوا

سیستم HVAC چیست؟

این سیتم ها می توانند دما و رطوبت را کنترل کرده و هوا را فیلتر کنند. از سیستم های تهویه مطبوع می توان به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مثل چیلر، فن کویل و هواساز اشاره کرد.

شیلنگ فن کویل (FAN COIL HOSES) چیست؟

اتصال نهایی در سیتم لوله کشی فن کویل، از لحاظ ظاهری اهمیت زیادی دارد و همین باعث می شود که نصب آن پیچیدگی های خاص خود را داشته و نیازمند تمهیدات اجرایی خاصی باشد. ممکن است در فن کویل، در نتیجه عملکرد پمپ ها، تنش هایی به وجود بیاید، یا در اثر تغییرات دمای لوله، انبساط و انقباظ ایجاد شود و یا در اثر زمین لرزه و … لرزش هایی صورت گیرد.

در نتیجه اتصال نهایی در سیستم لوله کشی باید به گونه ای باشد که مانع از انتقال این موارد به فن کویل شود. شیلنگ های زره دار یا بدون زره فن کویل می توانند جانشین لوله ها یا زانویی ها باشند و لرزش ها و انبساط و انتقباض را به فن کویل انتفال ندهند. این شیلنگ ها بسیار انعطاف پذیر بوده و نصب آن ها به راحتی صورت می گیرد. همچنین از ظاهر زیبایی برخوردار بوده و در ساخت آنها از فولاد زنگ استفاده شده است که یک مزیت مهم برای این شیلنگ ها محسوب می شود.

انواع شیلنگ های فن کوئل از لحاظ بافت

  • شیلنگ فن کوئل با بافت حصیری
  • شیلنگ فن کوئل بدون بافت حصیری

شیلنگ حصیری فن کوئل

شیلنگ حصیری استفاده مختلفی دارد. مانند شیلنگ روشویی ، شیلنگ ظرفشویی ، شیلنگ پکیج و … یکی دیگر از انواع شیلنگ های حصیری شیلنگ فن کوئل است؛ به همین دلیل به آن شیلنگ حصیری فن کوئل نیز گفته می شود که با بافت حصیری پوشیده شده اند.

شیلنگ فن کوئل با بافت حصاری

مشخصات شیلنگ فن کوئل دارای بافت حصاری

شیلنگ حصیری فن کوئل در  ابعاد مختلفی وجود دارد که در جدول زیر آمده است:

ابعاد شیلنگ فن کوئل بدون بافت حصاری

متریال شیلنگ فن کوئل با بافت حصیری

جنس مواد شیلنگ شیلنگ فن کوئل با بافت حصیری، از استینلس استیل L 316است. مواد مورد استفاده در اتصالات نیز می تواند از جنس فولاد کربنی باشد که با پوششی از نوع نیترید کروم یا استینلس استیل ۳۰۴ است. جنس حلفه های و سیم مربوط به بافت هم از نوع استینلس استیل ۳۰۴ است. مشخصات کامل موادی که در این نوع شیلنگ استفاده می شود، در جدول زیر جای داده شده است.

متریال شیلنگ فن کوئل با بافت حصاری

در جدول زیر نیز مشخصات مربوط به قطر داخلی شیلنگ ، قطر اتصالات و فشار کاری شیلنگ فن کوئل با بافت حصاری آمده است.

قطر داخلی شیلنگ ، قطر اتصالات و فشار کاری شلنگ فن کوئل

شیلنگ فن کوئل بدون بافت حصاری

این شیلنگ در انواع باعایق و بدون عایق ارائه می شود.

شیلنگ فن کویل بدون بافت حصاری

شیلنگ فن کوئل عایق دار نیز، از تجهیزات جانبی بااهمیت فن کوئل بوده و در فضاهای کوچک تر جهت متصل کردن دستگاه فن کوئل به خطوط نصب استفاده می شوند. عایق بندی کردن شیلنگ های فن کویلی، یک امر اختیاری است و از تراکم احتمالی سیستم جلوگیری می کند.

حلقه های پلاستیکی که در این نوع شیلنگ ها استفاده می شود، علاوه بر اینکه جنبه تزئینی دارند، از سر خوردن مواد عایق بندی از روی شیلنگ پیشگیری می کند. همچنین این حلقه ها باعث پوشاندن قطعات برش خورده عایق می شوند.

ابعاد شیلنگ فن کویل بدون بافت حصاری

در جدول زیر قطر اتصالات شیلنگ فن کوئل در حسب واحد اینچ، و انواع اتصالات آن ذکر شده است.

قطر داخلی، قطر اتصالات و فشار کاری شیلنگ فن کویل بدون بافت حصیری

این شیلنگ ها می توانند طول بین ۲۰۰ الی ۲۰۰۰ داشته باشند.

متریال شیلنگ فن کویل بدون بافت حصاری

جنس این متریال می تواند از استینلس استیل L 316 باشد. جنس مواد اتصالات نیز می تواند از فولاد کربنی باشد که به وسیله زینک یا استینلس استیل ۳۰۴ پوشانده می شود.

متریال شیلنگ فن کویل بدون بافت حصاری

مشخصات شیلنگ فن کوئل بدون بافت حصاری

در جدول زیر به این مشخصات اشاره شده است. فشار کاری که در زیر آمده به معنی حداکثر فشاری است که شیلنگ می تواند شکل اصلی خود را حفظ کرده و حرکت نکند. اما اگر فشار از این مقدار بیشتر شود، طول شیلنگ نیز بیشتر می شود. اگر این فشار به صورت مدارم افزایش پیدا کند، باعث کاهش انعطاف شیلنگ می شود.

قطر داخلی، قطر اتصالات و فشار کاری شیلنگ فن کویل بدون بافت حصیری

تفاوت اصلی شیلنگ های فن کویل با بافت حصیری و بدون بافت حصیری

شیلنگ های فن کوئل بدون بافت حصاری، تحت فشارهای بالا، انعطاف پذیری کمتری دارند. اما شیلنگ های فن کوئل با بافت حصیری تحت فشارهای بالا مقاومت خود را حفظ کنند. به همین  دلیل مناسب برای فشارهای بالاتر هستند.

شیلنگ فن کوئل عایق

این نوع شیلنگ در سیستم های گرمایشی و سرمایشی، از ایجاد تعریق روی لوله جلوگیری می کند. همچنین اگر این عایق ضخامت کافی را داشته باشد، می تواند مانع از هدر رفتن دما شده و به این ترتیب باعث بالا رفتن راندمان سیستم شود. به عبارت دیگر این شیلنگ فن کویل می تواند عمر سیتم تهویه مطبوع را افزایش دهد.

شیلنگ های عایق فن کویل، قطعه بسیار مهمی هستند. این شیلنگ ها برای اتصال فن کویل به سیستم لوله کشی در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. روکش پلاستیکی که روی عایق این شیلنگ قرار می گیرد، ظاهری زیبا و دکوراتیو به آن داده و مانع از لغزیدن عایق می شود. به این ترتیب عایق را از آسیب حفظ می کند. از آنجایی که پس از نصب شیلنگ، عایق کاری آن سخت تر می شود، به همین دلیل بهتر است شیلنگ را قبل از نصب، عایق کاری کرد. انتخاب درست عایق باعث افزاد عمر مفید شیلنگ شده و مانع از اتلاف انرژی گرمایی شده و به این ترتیب کارایی فن کویل را بالاتر می برد.

شیلنگ فشار قوی پکیج و فن کوئل

از آنجا که انواع شیلنگ های حصیری و از جمله شلنگ فن کوئل با بافت حصیری، قادر به تحمل مایعات و سیالات با دماهای مختلف و با فشارهای بالا هستند، به همین دلیل به آن ها شیلنگ فشار قوی پکیج و فن کوئل نیز گفته می شود.

یکی از اجزای مهم در سیستم فن کویل، شیلنگ فن کویل است. شیلنگ فشار قوی فن کوئل می تواند زمان نصب و تنضیمات سیستم های HVAC را کاهش دهد. اگر نصب به خوبی انجام شود و اتصالات به خوبی انجام شود، می توان از شیلنگ فن کوئل برای ساخت لوپ بای در هنگام تست فشار و تخلیه سیستم استفاده کرد تا از فن کویل محافظت شود.

پرکاربردترین شیلنگ فن کوئل

شیلنگ فن کوئل انواع گوناگی دارد و در نتیجه جنس مواد پوشاننده آن ها نیز متفاوت است. از جمله این شیلنگ ها می توان به شیلنگ فن کوئل با روکش بافت استیل، روکش آکاردئونی از جنس استیل ضدزنگ و لاستیکی اشاره کرد. در این بین شیلنگ فن کوئل با بافت استیل ضد زنگ، پرکاربردتر از انواع دیگر است؛ چرا که خاصیت زد زنگ بودن از جهات گوناگونی باعث افزایش کارایی دستگاه شده و عمر مفید دستگاه را به دنبال دارد.

نکات مهم در هنگام نصب شیلنگ فن کوئل

استفاده از شیلنگ فن کویلی سبب می شود که عمر سایر قطعات موجود در سیستم افزایش یاید؛ چرا که سبب افزایش ضریب دقت در هنگام نصب و انجام تنظیمات فن کویل می شود. بهتر است هنگام نصب این قطعات، از استانداردهای تولید کننده پیروی شود؛ چون که استانداردهای جهانی مختلفی در مورد قطعات وجود دارد. بنابراین پیروی از استانداردهای تولید کننده سبب می شود که از ایجاد صدمات احتمالی به فن کویل در هنگام نصب پیشگیری شده و مشکلی در کارایی کل سیستم ایجاد نشود.

نکته مهم دیگر در هنگام نصب شیلنگ فن کوئلی این است که باید به تقدم و تاخر، در نصب اجزای مختلف شیلنگ توجه کرد. مثلا باید سر رزروه  دار شیلنگ، قبل از سر مهره دار بسته شود.

همچنین برای پیشگیری از پیج خوردن شیلنگ، بایستی شش گوی انتهایی شیلنگ را به کمک آچار نگه داشت و بعد مهره را محکم کرد. برای جلوگیری از نشت آب شیلنگ، باید از واشر و نوار تفلون کمک گرفت. با اینکه در ساخت قطعات فن کویل از فولاد زنگ رنگ استفاده می شود؛ اما نشت آب از شیلنگ، حتی به میزان کم نیز می تواند باعث پوسیدگی و آسیب سیستم در دراز مدت شده و عمر آن را کاهش دهد. نکته مهم دیگری که باید در نصب شلنگ فن کویلی در نظر گرفته شود این است که نباید آن را در حالت کشش نصب کرد. حتما باید با قسمت جوش داده شده لوله فاصله لازم را داشته باشد.

فروش شیلنگ فن کویل

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید شیلنگ فن کویل به آن توجه می شود، قیمت آن است. با توج به نوسان قیمت دلار، قیمت شیلنگ فن کویل نیز متغیر است. بهتر است قبل از خرید نگاهی به لیست قیمت شیلنگ فن کوئل بیندازید تا بتوانید با توجه یه قیمت ها برای زمان خرید خود تصمیم گیری کنید. مخصوصا اگر این خرید به صورت عمده باشد. برای اینکه خرید به صرفه تری داشته باشید،  توصیه ما این است که به نمایندگی های فروش شیلنگ فن کوئل مراجعه کنید تا بتوانید خرید بدون واسطه و مطمئن تری داشته باشید. نمایندگی ZTF از جمله نمایندگی فروش در این زمینه است. این شرکت نشان ملی استاندارد دار. همچنین محصولات خود را با گارانتی به فروش می رساند و دارای خدمات پس از فروش است.

برای ارتباط با نمایندگی ZTF می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با شعبه تهران و شعبه کانادا در تماس باشد:

۰۲۱۸۸۲۱۸۵۲۵(۹۸)+

۷۷۸۸۶۵۴۳۶۸ ۱+

www.ztfco.com

info@ztfco.com

1 دیدگاه برای “قیمت انواع شیلنگ فن کویل【باکیفیت】+👈فیلم آموزش نصب آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *