چرا شیرهای اهرمی سفت می ­شوند؟

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی، شیرآلاتی هستند که استفاده از آنها خیلی راحت است و دارای طراحی مدرنی نیز هستند، به همین دلیل هم رایج ترین شیرآلاتی هستند که در ساختمان ها کاربرد دارند و معمولا با کیفیت بالایی ساخته می شوند. اما گاهی علیرغم باکیفیت بودن، ممکن است خراب شده و باز و بسته کردن آنها به سختی صورت گیرد و مثل روزهای اول روان نباشد. اما علت سفت شدن شیرآلات اهرمی چیست؟ و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

عوامل سفت شدن شیرآلات اهرمی

در سفت شدن شیرآلات اهرمی عوامل مختلفی دخالت دارند که برطرف کردن هر یک از این عوامل، راهکار خاص خود را می طلبد. از عواملی که باعث سفت شدن شیرآلات اهرمی می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جرم گرفتگی مغزی
  • فرسودگی واشر
  • جرم گرفتگی کارتریج
  • خرابی کارتریج
  • سفتی مهره کارتریج

رایج ترین دلیل سفت شدن شیرآلات اهرمی، رسوب مواد معدنی است که در داخل آب وجود دارد و باعث می شود که اطراف کارتریج را رسوب بگیرد و رفته رفته این رسوبات روی هم جمع شده و ضخیم تر شود. در اینصورت اولین کاری که باید کرد این است که اقدام به تمیز کردن کارتریج کنیم و مجددا آن را سر جای خود نصب کنیم. اما چگونه باید پی به این مشکل برد؟ برای مشخص شدن علت مشکل باید شیرآلات اهرمی را باز کرد.

 مراحل باز کردن شیرهای اهرمی

  • قطع جریان آب

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سراغ شیرهای اصلی بروید. اگر امکان این هست که آب را از پشت شیر قطع کنید، این کار را انجام دهید، در غیراینصورت جریان آب را قطع کنید. شاید حتی نیاز بود، جریان اصلی ورودی را از فکه قطع کنید.

باز کردن شیرآلات اهرمی

  • باز کردن پیچ زیر درپوشی پلاستیکی

به منظور باز کردن شیر اهرمی، باید در پوش پلاستیکی شیر را بردارید. این درپوش به رنگ قرمز و آبی است که در زیر آن یک پیچ تعبیه شده است. به کمک آلن اقدام به باز کردن پیچ کرده و با چرخاندن آلن ۲٫۵ به طرف چپ، پیچ را بار کنید.

  • درآوردن کارتریج

بعد از اینکه دسته اهرمی را باز کردید، یک روکش حلقه ای می بینید که باید آن را هم بردارید. باید دقت کنید که در صورت چرب یا خیس بودن، قبل از هر چیز آن را تمیز کنید. در زیر این روکش، مهره کارتریج تعبیه شده است که باید ابتدا را در آورده و سپس کارتریج را درآورید. این کار را می توانید به وسیله آچار فرانسه یا آچارهای مشابه انجام دهید. اگر اطراف کارتریج رسوب احاطه کرده باشد، باید این رسوبات را پاک کنید، اما اگر اوضاع وخیم تر باشد و کارتریج خراب شده باشد، باید اقدام به تعویض کارتریج کنید.

در صورتی که کارتریج سالم باشد و رسوبی هم اطراف آن را احاطه نکرده باشد، باید مهره کارتریج را باز کنید و سپس بار دیگر با فشار مناسب ببندید. این فشار باید به گونه ای باشد که نه شل و نه سفت باشد. برای اعمال این فشار و تنظیم کردن مهره کارتریج می توانید از ترک متر (Tork meter)  استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن کارتریج

بعد از اینکه شیر را باز کردید، توسط یک مسواک و سرکه، اقدام به تمیز کردن رسوبات اطراف کارتریج کنید. اگر هم رسوبات زیادی سفت بودند، آنها را داخل آب و سرکه بیندازید. اگر تمیز کردن رسوب شیرآلات اهرمی با این روش ممکن نبود، چاره ای نیست جز اینکه کارتریج شیر اهرمی را تعویض کنید.

از دیگر عوامل سفت شدن شیرآلات اهرمی

از دیگر عوامل سفت شدن شیرآلات اهرمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسودگی واشر
  • خرابی مغزی
  • خشکی مغزی و واشر
  • جرم گرفتگی مغزی

فرسودگی واشر

اگر مدتی از شیر اهرمی به درستی استفاده کرده باشید و کیفیت شیر نیز بالا بوده باشد، در اینصورت سفت شدن شیرآلات اهرمی، به احتمال خیلی زیاد، مربوط به فرسودگی واشر است. در اینصورت باید واشر را تعویض کنید. با تعویض به موقع واشر، عملکرد شیر دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت.

در هر صورت شما باید هر چند وقت یک بار، شیرآلات منزل خود، اعم از شیرآلات آشپزخانه ، روشویی و حمام را سرویس کنید.

خرابی مغزی

رایج ترین علت سفت شدن شیرآلات اهرمی، معمولی مربوط به خرابی مغزی است. در صورتی که مغزی خراب باشد، حتی اگر واشر را هم تعویض کنید، سفتی شیر برطرف نشده و باید به ناچار مغزی را هم عوض کنید.

خشک شدن مغزی و واشر به صورت همزمان

در مواقعی ممکن است مغزی و واشر سالم باشند، اما دچار خشکی شده و باز و بسته کردن شیر اهرمی به سختی صورت گیرد.

جرم گرفتن مغزی

گاهی ممکن است مغزی سالم باشد، اما به این دلیل که اطراف آن را جرم گرفته باشد، باعث شود که شیرآلات اهرمی به سختی باز و بسته شوند. بدین منظور باید اقدام به باز کردن شیر نموده و آن را به صورت مناسبی جرم  گیری کرد.

انواع شیرآلات اهرمی

توجه داشته باشید که شیرآلات اهرمی در انواع مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

  • شیر اهرمی تک دسته دارای مغزی توپی
  • شیر اهرمی دارای کارتریج
  • شیر اهرمی سرامیکی

 

انواع شیرآلات اهرمی

شیر اهرمی تک دسته دارای مغزی توپی

در این مدل شیر اهرمی، معمولا قطعات پلاستیکی به کار رفته و دسته در قسمت روی شیر تعبیه شده است.

شیر اهرمی دارای کارتریج

اهرمی مغزی این شیر از نوع کارتریج بوده و در صورتی که خراب شدن، باید اقدام به تعویض کارتریج کرد.

شیر آلات اهرمی سرامیکی

از شیرآلات با کیفیت بوده و اهرم روی استوانه سرامیکی تعبیه شده است و جنس مغزی سرامیکی است.

 

در حالت کلی فرسودگی واشر، خراب شدن مغزی، خشکی مغزی و واشر و جرم گرفتن مغزی، جز عواملی هستند که باعث سفت شدن شیرآلات اهرمی به هنگام باز و بسته شدن می شوند. از دلایل خرابی واشر و جرم گرفتن مغزی می توان به دمای بالای آب، استفاده بیش از حد از شیر، میزان املاح آب و جرم گرفتگی مغزی اشاره کرد.

مراحل درست کردن سفتی شیرآلات اهرمی

  • بستن شیر فلکه
  • باز گذاشتن شیر اهرمی
  • در اوردن پولکلی روی اهرم
  • پیچاندن پیچ اهرم توسط آچار آلن در جهت عقربه های ساعت
  • باز کردن درپوش دسته شیر
  • بیرون آوردن مغزی و واشر
  • روغن کاری یا تعویض مغزی

توجه به این نکته ضروری است که مراحل تعمیر شیرهای اهرمی در مدل های مختلف یکسان نیست.

برای مثال در شیرهای اهرمی با مغزی توپی، واشر باید روغن شده و یا تعویض شود.

در نوع سرامیکی باید مغزی را با سرکه شستشو دهید.

در نوع کارتریج، باید اقدام به تعویض کارتریج کنید.

در همه این حالت ها باید بعد از اینکه قطعات شیر را باز کردید، تمام قطعات را جرم زدایی کنید.

 

برای مشاهده انواع شیلنگ های حصیری به این لینک مراجعه کنید.

1 دیدگاه برای “چرا شیرهای اهرمی سفت می ­شوند؟

  1. سام جم گفته:

    چند وقتی است پس از بیش از ۶ سال استفاده از شیرالات اهرمی چند ماهی است دسته یا اهرم شیر الات آشپزخانه و روشویی توالت خیلی سفت و حرکت دادنش سخت شده چرا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *