شیلنگ آبیاری و انواع آن

وقتی زمین در معرض آفتاب قرار می گیرد، رطوبت زیادی از دست می دهد. در چنین مواقعی درختان و گیاهانی نیز که روی این زمین رشد کرده اند خشک می شوند. بیشتر حجم گیاهان آب است و آنها برای ادامه زندگی خود نیازمند آب یا همان اکسیژن و هیدروژن هستند. با توجه به اینکه در سال های اخیر، وضعیت بارشی در کشور ما خوب نبوده، میزان رطوبت حیاتی خاک شده و برای زندگی طبیعی گیاهان کافی نیست. بنابراین برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، باید به صورت منظم آبیاری شوند. با پیشرفت تکنولوژی، انواع شیلنگ ها در صنایع مختلف و از جمله کشاورزی به وجود آمدند. امروزه شیلنگ آبیاری به یک ابزار مهم در کشاورزی تبدیل شده است. اگر قصد آشنا شدن با این وسیله و طرز استفاده از آن را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

انواع شیلنگ آبیاری

  • لاستیکی

رایج ترین نوع شیلنگ برای آبیاری است. در برابر تغییرات ناگهانی دما، مقاومت خوبی دارد. دچار تغییر شکل و پیچ خوردگی نمی شود. از ۴ لایه عایق تشکیل شده است و قادر است تا فشار ۴۰ اتمسفر را تحمل کند. و در صورتی که به صورت صحیحی از آن استفاده شود می تواند به مدت ۲۰ سال دوام بیاورد.

عکس برای شیلنگ آبیاری پلاستیکی

  • نایلونی

انعطاف پذیری خوبی داشته و سبک است، اما در دماهای مختلف تغییر شکل پیدا می کند. حداکثر دمایی که می تواند تحمل کند ۵ اتمسفر است. بیشترین مدت زمان گارانتی که برای آن در نظر گرفته می شود، یک سال است.

  • پلی وینیل کلراید

از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و پوشش داخلی آن از پارچه است. با اینکه در فصل سرما تغییر کاهش پیدا نمی کند، اما انعطاف آن کمتر می شود. می تواند تا حداکثر فشار ۳۵ اتمسفر را تحمل کند. همچنین به دلیل پوشش تقویت شده ای که دارد، فشار آب در آن یکنواخت است. معمولا دارای دو لایه داخلی است.

  • پلاستیکی شفاف

وزن کمی دارد. در عین حال که انعطاف پذیری خوبی دارد، بسیار شکننده است. یعنی در دماهای پایین تغییر شکل پیدا می کند. داخل آن مکان مناسبی برای جلبک های سمی بوده و می تواند برای شیرآلات و گیاهان مضر باشد. همچنین پس از گذشت مدتی آهک نیز داخل آن ایجاد می شود. حداکثر فشار قابل تحمل آن ۵ اتمسفر است.

  • اسپری

سه ردیف سوراخ کوچک دارد که با فاصله یکسان کنار یکدیگر قرار گرفته اند و آب از این سوراخ ها به روی گیاهان اسپری می شود. جنس مواد تشکیل دهنده آن از پلی وینیل کلرید است، بنابراین می تواند در برابر ضرباتی که به آن وارد می شود، دوام خوبی داشته باشد.

ابعاد

قطر داخلی آن بستگی به سرعت مورد نیاز آب است. زمانی که قطر داخلی آن زیاد باشد، فشار آب کمتر می شود. در صورتی هم که اندازه قطر داخلی کم باشد، بازده آبیاری کاهش پیدا می کند. بنابراین قبل از خرید شیلنگ آب ، باید میزان فشار آبی که برای آبیاری مد نظر دارید و سطحی مقطعی که می خواهید آن را آبیاری کنید را در نظر بگیرید.

معمولا پرکاربردترین و استانداردترین اندازه ای که شیلنگ آبیاری بر اساس آن ساخته می شود ۲٫۱ معادل ۱۳ میلی متر است که بر اساس قطر شیلنگ استاندارد تولید شده است. سایر اندازه های تولید شده ۴٫۳ معادل ۱۹ میلی متر و ۱ معادل ۲۵ میلی متر است.

نوع استاندارد آنها در کلاف های ۲۰ الی ۱۰۰ متر فروخته می شوند.

با توجه به نوع شیلنگ انتخابی باید لوازم جانبی و مکمل های آن را نیز تهیه کنید. از این مکمل ها می توان به سه راهی، آرنج و… اشاره کرد.

معیارهای انتخاب شیلنگ آبیاری

اگر قصد خرید این نوع شیلنگ را دارید، مطمئنا این سوال برایتان پیش می آید که چگونه یک شیلنگ خوب و باکیفیت انتخاب کنید؟ و چه معیارهایی را برای انتخاب در نظر بگیرید؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، جنس مواد سازنده است. همچنین باید چند لایه بودن آن را هم مدنظر قرار دهید. بادوام ترین آنها، از چندین لایه تشکیل شده و تقویت شده هستند. قیمت شیلنگ آبیاری چندلایه به نسبت بقیه زیاد بوده و وزن بیشتری نیز دارند.

عکس برای انواع شیلنگ آبیاری

اگر قصد خرید نوع پلاستیکی آن را دارید، باید به نسبت قیمت و کیفیت آن توجه کنید. نوع بی کیفیت آنها خیلی زود خم شده و در برابر ضربات مکانیکی آسیب می بینند. به طوری اگر در اوج فصل گرما با دستتان آبیاری کنید، بهتر از این است که از چنین شیلنگ های بی کیفیتی استفاده کنید.

توصیه می شود برای مراقبت تغییر شکل شینلگ ها آنها را به دور حلقه های مخصوص آن ها بپیچید. این حلقه از جنس پلاستیک بوده و سبک و قابل حمل است. معمولا این حلقه ها را روی دیوار نصب می کنند.

شیلنگ آبیاری تقویت شده

در شیلنگ های آبیاری نیز همانند دیگر شیلنگ ها، نوع تقویت شده آنها نیز تولید می شود. استفاده از آنها به صرفه بود و خطر شکستن آن به حداقل می رسد. دچار ترک خوردگی نمی شوند و در تغییرات دمایی دچار تغییر شکل نمی شوند. به لحاظ ساختاری از ۴ لایه داخلی تشکیل شده اند که باعث طول عمر محصول می شوند.

  • معایب

در کنار همه مزایایی که نوع تقویت شده آنها دارد، اما خالی از عیب هم نیستند. بزرگترین عیب آنها وزن زیاد است، به طوری که حمل و جابجایی آنها را دشوار می کند. به همین دلیل معمولا برای مصارف خانگی در طول های کوتاهتر مناسب هستند.

 شیلنگ آبیاری تقویت نشده

مهمترین مزیت آنها که مورد توجه باغبان ها قرار می گیرد، وزن کم و هزینه کمتر آنهاست. انعطاف پذیری خوبی دارند و جمع و جور هستند.

  • معایب

در برابر تغییر دما دچار تغییر شکل می شوند. بنابراین باید در فصول سرد باید آنها را در مکان گرمی نگهداری کرد. بسیار شکننده بود و در برابر آسیب های مکانیکی مقاومت کمی دارند. همچنین به مرور زمان در دیواره های آنها رسوبات آهک ایجاد می شود و در نتیجه بی استفاده می شوند.

شیلنگ آبیاری تقویت شده بهتر است یا تقویت نشده؟

با توجه به مزایا و معایبی که برای هر دو نوع ذکر کردیم، به این نتیجه می رسیم که خرید شیلنگ آبیاری تقویت شده به صرفه تر است. با اینکه قیمت بالاتری دارند، اما چون عمر طولانی تری داشته و نیاز به تعمیر و نگهداری نیز ندارند، بنابراین خرید آن کار عاقلانه تری است. نوع تقویت شده می تواند تا ۱۰ فصل نیز دوام داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *