انواع دوش حمام و کاربردهای آن

انواع دوش حمام

دوش حمام که در دسته تجهیزات بهداشتی قرار می گیرد، مهمترین عنصر در هر حمامی است که کیفیت مناسب آن، می تواند در تجربه استفاده فرد تاثیرگذار باشد. دوش بنا به کاربری های مختلف، شکل های مختلف و انواع مختلفی دارد که ادامه قصد داریم به انواع دوش حمام و کاربردهای آنها اشاره کنیم.

انواع دوش حمام

  • دوش برقی

دوش برقی نصب آسانی دارد و قابل استفاده در مکان هایی است که آبگرمکن ندارد. نحوه گرم کردن آب توسط این دوش از طریق برق تک فاز خانگی ۲۲۰ ولتی است.

  • دوش مخلوط (میکسر)

این دوش از ترکیب دو منبع آب گرم و سرد بهره می برد و دارای سرعت بالا در میکس کردن آب سرد و گرم دارد. در این نوع دوش، تنظیم فشار آب توسط اهرم یا شیرآب های مخلوط صورت می گیرد و مناسب مکان هایی است که در آنها پکیچ یا شوفاژ وجود دارد.

  • دوش ترموستات

دوش ترموستات به دلیل اینکه دمای آب را ثابت نگه می دارد و این قابلیت را دارد که دما را ثابت نگه دارد، برای استفاده افرد مسن و کودکان توصیه می شود.

  • دوش کم مصرف

به طور متوسط، میزان آبی که در حمام استفاده می شود، حدود ۳۰ درصد کل آبی است که در یک خانه مصرف می شود. البته این میزان به مدت زمان استفاده و همچنین میزان شدت جزیان آب بستگی دارد. استفاده از این نوع دوش کم مصرف قادر است میزان مصرف آب را به حدود ۶ لیتر در هر دقیقه کاهش دهد. کارکرد این دوش به گونه ای است که هوا و آب را ترکیب کرده و باعث ایجاد شدت جریان زیادی می شود. یعنی هوا را از طریق روزنه هایی که دارد می مکد و با استفاده از قابلیت کمپرسور، به جریان آب فشار وارد می کند. به این ترتیب میزان آب خارج شده و میزان اسپری شدن و پاشیدن آب زیاد می شود. این نوع دوش در ساختمان هایی که در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین قرار گرفته اند، گزینه بسیار مناسبی است.

  • دوش باران ساز 

در این دوش قطرات آب بدون گسستگی همانند یک باران تند است. در این دوش هوای محیط با آب دوش ترکیب می شود و باعث ایجاد فشار مطلوبی همانند باران ایجاد می کند و به فرد حس بودن در یک هوای بارانی را القا می کند. در این نوع دوش فاصله ای بین قطرات ایجاد نمی شود. دوش باران ساز باعث می شود که هوا از قسمت زیرین به داخل مکیده شود و با آبی که وارد دوش می شود مخلوط شود و با توجه به میزان هوایی که وارد دوش می شود، حجم آب کم شود که این فرآیند باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف آن می شود.

دوش باران ساز

ترکیب آب و هوا در این حالت باعث تبدیل شدن جریان آب دوش به آب حباب دار می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد جریان گرداب مانندی شود و حتی در زمان کم بودن فشار آب، سبب حفظ جریان یکنواخت آب شود. قسمت آب پاش دوش باران ساز، از مواد نرم و ارتجاعی درست شده است؛ در رنگ های مختلفی موجود بوده و در دو شکل مربع و دایره وجود دارد. ابعاد دوش مربعی ۲۲*۲۲ سانت و ابعاد دوش دایره ای دارای قطر ۲۲ سانتیمتری است و می تواند روی عملک های مختلف نصب شود.

  • دوش های مدرن

این نوع از دوش های مدرن در دسته دوش های توکار قرار می گیرند و معمولا در حمام های لوکس و مدرن از آن ها استفاده می شود. یعنی به گونه ای نصب می شود که تنها قسمت سری و اهرم تنظیم دما بیرون اس و بقیه قسمت های آن در در سقف یا دیوار تعبیه شده است. 

  • دوش نورافشان

این نوع دوش دارای سردوش هایی است که به الکتروموتورهایی مجهز هستند که وقتی آب به آنها وارد می شود، شروع به کار می کنند و باعث می شوند باتری داخلی دوش نیروی لازم را کسب کند و چراغ های LED را روشن کند. این چراغ ها نورهای سبز، آبی و قرمز را به آب می تابانند.

این رنگ ها با تغییر دمای آب تغییر می کنند و هر رنگی نشان دهنده دمای خاصی از آب است. مثلا در دمای ۲۰ الی ۳۱ درجه، رنگ آب قرمز، در دمای ۳۲ تا ۴۳ درجه، رنگ آبی و در دمای ۴۴ الی ۵۰ درجه، رنگ آب قرمز می شود. اگر هم دمای آب به بیش از حد استاندارد برسد، با چراغ چشمک زن اطلاع می دهد. که از میان این دماها، دمای ۳۲ الی ۴۳ درجه که به رنگ آبی است، مناسب ترین است. علاوه بر اینها دوش دارای یک عدد موتور سیم پیچ است که توسط فشار آب، باعث ایجاد انرژی مورد نیاز در لامپ های LED می شود. در نتیجه با بیشتر بودن فشار آب، نورهای پررنگ تری نیز ایجاد می شوند.

  • دوش ماساژور

این دوش مناسب افرادی است که عاشق جکوزی و ماساژ هستند. با توجه به اینکه خانه های امروزی کوچک شده اند، فضای بسیار کمی برای سرویش بهداشتی باقی می ماند و جایی برای جکوزی نمی ماند. دوش های ماساژ می توانند جای این جکوزی ها را بگیرند. این دوش بر روی دیوار نصب می شود و آب را در چندین جهت می پاشد و باعث القای حس ماشاژ روی بدنتان می شود. این دوش علاوه بر عملکرد منحصر به فردی که دارد، باعث متمایز شدن حمام شما از دیگر حمام ها می شود.

  • دوش دیجیتالی

با گشترش فناوری در عرصه های گوناگون و از جمله شیرآلات، دوش هایی به نام دوش های دیجیتال عرضه شده اند که می تواند به وسیله موبایل از راه دور کنترل شوند. در این حالت کاربر می تواند قبل از اینکه به حمام برود، به وسیله موبایل خود، میزان فشار آب و نیز دمای آن را تنظیم کند. این دوش طراحی های مختلفی دارد که این امکان را برای کاربر فراهم می کند که قسمت های مختلف را در سقف حمام تعبیه کند و به ان ترتیب فضای کمتری در حمام اشغال شود.

مزیت دیگر دوش دیچیتال این است که تنظیم آن بسیار دقیق بوده و در زمان دوش گرفتن میزان فشار و دمای آب تغییری نمی کند. خاصیت دیگری که دارد این است که بنابر نیازهای افراد مختلف خانواده، برنامه اختصاصی را ذخیره می کند تا هر کس بنا به نیازی که دارد از آن استفاده کند. برای نصب این دوش در حمام بهتر است که قبل از سرامیک کاری این کار را انجام دهید، چون در اینصورت مجبور خواهید بود دوباره در حمام خود بنایی داشته باشید.

 

برای مشاهده انواع شیلنگ های حصیری به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *